پلکان یادگیری

خدا، به نامش

سلام و درود، اینجا راه هایی که برای یادگرفتن یک موضوع استفاده می کنم رو بررسی کردم. اول از همه این تصویر زیر که گویای راه ها و مقدار دریافتمون هست:

پله پله تا ملاقات با خدا


خب تا اینجای کار همه چیز واضحه که به جز پله آخری که دریافت صد در صدی داره و دسته من نیس، بقیه اش به دست خودم هست. (هرچند شاید بین علما نظر های متفاوتی باشه که بگن اون هم دست خودمونه)

اگر بخوام تصویر رو کمی بازش کنم و مثال های بیشتری بزنم:

٪۰

- این حجم از یادنگرفتن بی سابقست و هر موجودی از جاندار تا بی جان از لحظه به وجود اومدنش درحال دریافت و ثبت هست و تنها راهی که چیزی یادنگیریم به نظرم این بود ک اصن وجود نداشته باشیم.

٪۵

- این مربوط میشه به مدرسه و نشستن پشت صندلی و فقط شنیدن یک موضوع از گوینده و این حالت میتونه همایش و سخنرانی و نصیحت های بقیه رو هم شامل بشه به نظرم.

٪۱۰

- این درباره کتاب خوندن و متن های خالی هست. نوشته هایی مثل همین چند خطی که اینجا خوندید. پیامک و دیگر محتوا های نوشتاری از جمله نامه دست نویس ( علمی ) یک نفر به شما هم شامل این قسمت میشه و حتی مطالعه برگ جریمه روی شیشه خودروی یک متخلف.

٪۲۰

- از پادکست بگیرین تا مستند و هر محتوایی که صدا بده و تصویر هم داشته باشه. ( اینجا یک سوال پیش میاد که فرق پادکست یا مستند با کلاس درس چیه، چون هردوشون صوتی و تصویری به حساب میان ولی دریافتم از این بیشتره تا اون. به نتیجه رسیدین نظرتونو به بنده هم منتقل کنین )

٪۳۰

- هر جور چیز واقعی که جلو چشم شما اتفاق بیوفته از حادثه های ناگواری که درمقابل شما رخ میده تا شهربازی رفتن و نگاه کردن به عملکرد وسایلش. تئاتر هم هست ولی یکم شرایطش پیچیده تر میشه چون اگر حرکت کنن و فقط حرف بزنن قبول نیست و یا اگر خواب باشین هم تاثیرش کمتر از این قسمته.

٪۴۰

- نداریم و بجاش بعدی بیشتره.

٪۵۰

- این دقیقا حرف زدن تو گروهه و اصلا دست به سیاه و سفید نزدن هم اینقدر تاثیر داره. تمام اهمیتش به مشارکت کردن حتی کلامی در هر بحث جهت یادگیری هست. همین که دارن یک قاب عکسو نصب می کنن و از شما نظر می خوان که آيا کجه یا راسته شمارو آماده یادگیری میکنه حالا اگر داخل یک موضوع درسی یا علمی باشه که دیگه بیشتر هم میشه.

٪۶۰

- نداریم

۷۰٪

هم نداریم چون بعدیش خیلی مهمه.

٪۷۵

- همین که دس به کار بشیم اینقدر یاد میگیرم. فقط و فقط انجام دادن به دست خودمون حالا از نواختن پیانو مثل چکش تا اولین تلاش هامون در جهت سوت زدن در کودکی شامل این قسمت میشه. کارعملی ها و کارگاه های مهارتی از این جا شروع میکنن.

٪۸۰

و

٪۹۰

هم نداریم که بعدیش کولاک کنه.

مقیاس مربع ها کاملا ۱۵ به ۹۵ هست که حق کسی ضایع نشه

٪۹۵

- بلافاصله بعد از سعی کردن و آموزش دادن به بقیه به این حجم از دریافت و یادگیری می رسیم! هرجوری که بخوایم یک چیزی رو به بقیه بفهمونیم رو شامل میشه. نکته جالبش برام اینجا بود که اون بنده خدایی که تو مدرسه گفتم بهمون درس میده و یا اون سخنران که کمترین یادگیری رو ازش داشتیم ما! خب ولی برای خودش بیشترین یادگیری رو داشته که اقدام به این کار کرده!

واس همینه که الان این متن و این تصاویر بیشتر به خودم کمک کرده در مرحله اول و شما تقریبا هیچی به دست نمیارین با خوندن این متن. ۱۰٪ واسه خوندن متن ارفاق هم کردم که اگر یکم هم تصویرا براتون جذاب بوده باشه نهایت بشه ۱۵٪ تمام.

آمّا...

بقیش با خودته که از هر روشی که می تونی یادگیریتو افزایش بدی شاید به نظر من یکی از بهترین ها برای خودت و بقیه همین آموزش به دیگران و جامعه دورت باشه.

پله و نردبون و بالابر ابزارن و مهم استفاده و حرکته

ممنون از وقتی که گذاشتین و این متن رو مطالعه کردین.

راستی اینو از هرم یادگیری الهام و کمک گرفتم ولی چون درکش یکم سخت بود و واضح نبود کلماتش و بخش هاش برام اینجوری به بیان ساده تر برای خودم درآوردمش.


نوشته شده توسط مصطفی در